V predchádzajúcom rozprávaní, v časopise Lekárnik 4/2024, sme spomínali na lekárnikov – vynálezcov, ktorých dôvtip, vízia a v mnohých prípadoch i podnikateľský duch priviedli k objavom, ktoré ich preslávili aj za múrmi vlastných lekární. Stali sa nesmrteľnými, keďže ich vynálezy presiahli širokú náruč farmácie, obleteli a obohatili svet, a preto ich mená nestratili svoju slávu a význam ani dnes. Naši kolegovia v priebehu uplynulých stáročí naozaj priniesli svetu dlhočizný zoznam prospešných objavov a vynálezov z rôznych oblastí života. Ani si často neuvedomujeme, že iba vďaka nim si môžeme v čiernej tme škrtnúť zápalkou, posvietiť žiarovkou, alebo si zaspomínať na romanticky plápolajúce svetlo mosadznej petrolejky. Rovnako, iba vďaka ich znalostiam, je nám dopriate pomaškrtiť si na ovocnom pudingu, belgických pralinkách, či dúšku pravého lahodného kakaa. Vďaka ich invencii si účinne chránime pleť pred páliacim dovolenkovým slnkom, potrieme si pery výživnou pomádou, alebo si rutinne nalepíme náplasť na poranené koleno.
Sága pudingového kráľa
Hoci prvenstvo v objavení pudingového prášku i kypriaceho prášku do pečiva sa pripisuje lekárnikovi Alfredovi Birdovi, jeho vynálezy dôsledne vylepšil a uviedol do života ďalší nemecký lekárnik Dr. August Oetker, ktorého objavy uľahčujú prácu miliónom gazdiniek i pekárov aj dnes. Jeho kypriaci prášok Backin bol v porovnaní s inými prípravkami na pečenie oveľa trvanlivejší a bol bez nepríjemnej chute a zápachu, preto s ním vďaka týmto vlastnostiam, ale aj nápaditej reklame prerazil do celého sveta. Svoj objav z roku 1893 si dal neskôr patentovať a veľkosť balenia prispôsobil pre 4-člennú rodinu. Bol to vynikajúci marketingový ťah. Na obaloch svojich výrobkov uverejňoval recepty na pečenie, čo ich obľubu ešte znásobilo. Reklamu na svoje potravinárske výrobky umne vkladal aj do pacientskych edukačných príručiek, ktoré ako lekárnik sám vydával. Dokonale tak skĺbil farmáciu i svoj ďalší biznis. Finančné výnosy z predaja rozumne investoval do ďalšieho rozšírenia výroby s dôrazom na kvalitu svojich produktov. Jeho logo – siluetu ženskej hlavy na červenom podklade používa firma, ktorú založil, podnes. Významnou postavou v histórii rodinnej firmy bol vnuk zakladateľa, Rudolf August Oetker, ktorý prevzal podnik ako 28-ročný a pozornosť sústredil na výrobu pudingov. Práve on sa zaslúžil o prezývku „pudingový kráľ“, ktorú získal pre firmu svojho starého otca – lekárnika. Iba na Slovensku sa pod touto tradičnou značkou predáva sortiment viac ako 150 výrobkov, vrátane prísad na pečenie i slávnych pudingov a dezertov v prášku.
Leukoplast, Labello i Nivea
Vynálezcom ochranného balzamu na pery, užitočného leukoplastu a spolutvorcom legendárneho výživného pleťového krému Nivea bol rovnako lekárnik. Volal sa Dr. Oskar Troplowitz. Bol to nemecký lekárnik židovského pôvodu a žil na prelome 19. a 20. storočia. Hoci štúdium farmácie nedokončil a vyštudoval s doktorátom filozofickú fakultu, na naliehanie rodiny praxoval v lekárni svojho strýka v poľskej Poznani a očividne čakal na svoju životnú príležitosť. Šťastena však praje iba pripraveným. Tým už Oskar rozhodne bol. Výbornou príležitosťou pre rozvoj svojich schopností, bádania a zručností sa stala v r. 1890 rodinná kúpa krachujúceho farmaceutického ústavu majiteľa Paula Carla Beiersdorfa, ako inak tiež významného lekárnika, ktorého meno nachádzame aj dnes na stovkách výrobkov kozmetického koncernu z Hamburgu. K prvým objavom Oskara Troplowitza patrila zubná pasta Pebeco, ktorej tisícky balení sa exportovali až do Spojených štátov, neskôr v r. 1901 vynašiel náplasti na rany Leukoplast, a potom aj slávne „tyčinky na pery“ – Labello. Najznámejším sa stal ako spolutvorca univerzálneho emulzného krému Nivea (niveus – snehobiely z lat.) v roku 1911. Jeho vôňu, príjemnú konzistenciu a blahodarné účinky na pleť poznajú všetky generácie rodičov a detí už viac ako 110 rokov. Tajomstvo krému je ukryté, samozrejme, v jeho zložení, obsahuje tradičné zvláčňujúce farmaceutické substancie ako napr. glycerín, lanolín, parafín a vonné silice geraniol, limonén, citronelol. Vďaka použitiu emulgátora Eucerit sa podarilo vyvinúť jedinečnú emulziu lipidov a vody. Oskar mal marketingového ducha a svoj vynález vďaka kvalite, cene a reklame sprístupnil širokým ľudovým masám. Krém, pôvodne expedovaný v žltej dóze so zelenými okvetnými lístkami v secesnom štýle, je dnes celosvetovo známy aj vďaka bielemu logu na modrej plechovke. Stal sa tak nesmrteľným dielom i pomníkom tohto múdreho muža a vynaliezavého lekárnika. Osvieteného človeka, mecenáša umenia a zároveň aj sociálne spravodlivého šéfa, ktorý podporoval už na začiatku minulého storočia sociálne vymoženosti svojich zamestnancov, akými boli platená dovolenka, materská dovolenka, či 48-hodinový pracovný týždeň. Tak čo, aké meno vám odteraz napadne, keď si budete chcieť pretrieť vysušené pery, alebo nebodaj prelepiť odreté koleno?
autor:
PharmDr. Peter Žák, MPH
vedúci lekárne Nemocničná v Malackách
Rubriku Zrkadlenie nájdete v časopise Lekárnik 6/2024