Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť prehliadku
  • O nás
    • História
    • Naše hodnoty
    • Korporátna zodpovednosť
    • Kontakty
    • Kariéra
    • Certifikáty a dokumenty na stiahnutie
    • Oznámenia ŠUKL – stiahnutie liekov
    • Vzdelávanie
    • Aktuality
  • Lekáreň
    • Ponuka služieb
    • Moja UNIPHARMA portál
    • Zákaznícky WebPortál
    • Certifikáty a dokumenty na stiahnutie
    • PLUS LEKÁREŇ
  • Dodávateľ
    • Ponuka služieb
    • Zákaznícky WebPortál
    • Nový dodávateľ
  • Časopis lekárnik
    • O nás
    • Archív čísel
    • Kontakty na redakciu
    • Články
    • Pre dodávateľov a inzerentov
    • Objednávka predplatného
    • Pre predplatiteľov
Moja Unipharma portál
  • SK
    • SK
    • EN
  • SK
    • SK
    • EN
Domov › Blog › Rozhovory - osobnosti › MUDr. Peter Visolajský: „Pacient – nemocnica –zdravotná poisťovňa = trojuholník, ktorý na Slovensku nefunguje.”
  • O nás
    • História
    • Naše hodnoty
    • Korporátna zodpovednosť
    • Kontakty
    • Kariéra
    • Certifikáty a dokumenty na stiahnutie
    • Oznámenia ŠUKL – stiahnutie liekov
    • Vzdelávanie
    • Aktuality
  • Lekáreň
    • Ponuka služieb
    • Moja UNIPHARMA portál
    • Zákaznícky WebPortál
    • Certifikáty a dokumenty na stiahnutie
    • PLUS LEKÁREŇ
  • Dodávateľ
    • Ponuka služieb
    • Zákaznícky WebPortál
    • Nový dodávateľ
  • Časopis lekárnik
    • O nás
    • Archív čísel
    • Kontakty na redakciu
    • Články
    • Pre dodávateľov a inzerentov
    • Objednávka predplatného
    • Pre predplatiteľov
  • SK
    • SK
    • EN
Moja Unipharma portál
20. júna 2018

MUDr. Peter Visolajský: „Pacient – nemocnica –zdravotná poisťovňa = trojuholník, ktorý na Slovensku nefunguje.”

  1. časť rozhovoru

„Zdravotné poisťovne by mali mať zákonnú povinnosť zaplatiť nemocniciam za vykonané služby” – vyjadril svoj názor predseda Lekárskeho odborového združenia a detský lekár MUDr. Peter Visolajský v druhej časti rozhovoru zameranom na problematiku zdravotných poisťovní a uhrádzania poskytnutej zdravotnej starostlivosti. Viac sa dočítate na nasledujúcich stranách.

1. Pluralitný systém zdravotného poistenia sa v Slovenskej republike uplatňuje od 1. januára 1995, kedy zákonom č. 273/1994 Z. z. vznikla Všeobecná zdravotná poisťovňa. Od zavedenia pluralitného systému zdravotného poistenia vzniklo na Slovensku postupne 14 zdravotných poisťovní. V roku 2012 za ministerky Zuzany Zvolenskej vznikla akciová spoločnosť s názvom Spoločnosť pre zavedenie unitárneho systému verejného zdravotného poistenia. Doteraz sa však nepodarilo zriadiť na Slovensku unitárny systém zdravotného poistenia, ako je to v niektorých európskych krajinách. Aký máte názor na túto problematiku vy? Podľa čoho by si mal poistenec na Slovensku vyberať zdravotnú poisťovňu?

Je to zložité. U nás sa oddelil vzťah pacient a zdravotná poisťovňa, takýto vzťah u nás v podstate už neexistuje. Pre pacienta je jedno, do ktorej zdravotnej poisťovne odvádza svoje peniaze, pretože ústavou má garantované, že v ktorejkoľvek nemocnici ho musia ošetriť. Problém je, že tieto nemocnice, hlavne štátne, nemajú garantované, že zdravotná poisťovňa za to ošetrenie aj zaplatí. Mal by tu fungovať nejaký trh v poisťovníctve – máme na Slovensku zvláštny stav v tom, že ja ako lekár musím ošetriť každého pacienta, ktorý ku mne príde podľa štandardov najmodernejšej medicíny. To je garantované ústavou a prikazuje mi to zákon. Zamestnanec / pacient má zákonnú povinnosť platiť zdravotné poistenie zdravotnej poisťovni. V tomto trojuholníku je chyba v tom, že zdravotná poisťovňa k nemocnici a ambulancii nemá žiadnu zákonnú povinnosť zaplatiť za ošetrenie jej klienta. Toto bola jedna zo 4 požiadaviek Lekárskeho odborového združenia v roku 2011, aby zdravotné poisťovne mali povinnosť zaplatiť adekvátnu sumu za adekvátne poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Na to, aby nám tu fungoval trh v zdravotnom poistení, musí v tom trojuholníku nemocnica či poskytovateľ a pacient a zdravotná poisťovňa fungovať aj zákonná povinnosť zdravotnej poisťovne zaplatiť za vykonanú službu. Vtedy sa naše nemocnice nebudú zadlžovať a vtedy pri záchrane životov nebudeme my lekári tvoriť dlh štátu. Potom budú mať len zdravotné poisťovne menšie zisky ako dnes.

Druhou deformitou systému zdravotného poistenia na Slovensku je, že tu je jeden majiteľ, ktorý prepája zdravotnú poisťovňu s poskytovateľmi. Ide o krížové vlastníctvo finančnej skupiny Penta, ktorá – vlastní zdravotnú poisťovňu, nemocnice, lekárne, dokonca si už vyrába lieky, je prepojená aj na laboratóriá a záchranky. Toto je absurdita, ktorá nefunguje nikde vo svete. Napríklad v Nemecku zdravotné poisťovne môžu vlastniť nemocnicu, ale len v tom prípade, ak je tam viac vlastníkov, viac zdravotných poisťovní. Neexistuje ale, aby jeden majiteľ zdravotnej poisťovne vlastnil zároveň nemocnicu.

To, čo by pomohlo pacientovi sa trošku zorientovať aj v zdravotných poisťovniach by mohlo byť to, čo sme ako Lekárske odborové združenie už navrhovali a čo je bežné napríklad aj v Rakúsku – aby zdravotné poisťovne raz ročne posielali pacientom výpisy z ich účtu. V takomto elektronickom výpise, by si mohol pacient skontrolovať účet, na ktorý posiela zdravotnej poisťovni peniaze, koľko dostal lekár, koľko stáli lieky a hospitalizácia. Pacient by videl, čo koľko stojí a ľudia by si viac vážili svoje zdravie, pretože na Slovensku máme ľudí, ktorí sa viac starajú o svoje auto ako o svoje zdravie. Bol by som rád, keby pacienti vnímali, koľko ktorá zdravotná poisťovňa platí lekárom a tiež sa spýtali lekára, s ktorou zdravotnou poisťovňou je najspokojnejší. Súkromné zdravotné poisťovne výrazne šetria na nemocniciach. Potom to všetci splácame na daniach dvojnásobne, pretože tie peniaze už raz odvedú ľudia súkromným zdravotným poisťovniam, tie ale nezaplatia za liečbu nemocniciam, vznikne dlh a potom to my všetci musíme zaplatiť z rozpočtu. A súkromným zdravotným poisťovniam vznikne zisk.

Zneužívanie pohotovostnej služby

2. Lekári upozorňujú, že niektorí pacienti využívajú zdravotný systém na Slovensku, lobovali ste za LOZ, aby systém fungoval formou indikovanej a neindikovanej liečby?

Je tu obrovský problém na Slovensku so zneužívaním záchrannej služby. Ľudia niekedy využívajú RZP a RLP ako  taxík. Často pacient príde v noci o druhej / o tretej s nie tak závažnými problémami do nemocnice a ak sa opýtam ako lekár, prečo ste si na takéto ťažkosti volali sanitku, často sa mi dostane odpovede, pretože nemáme auto. Pritom mohol počkať s podobnými ťažkosťami do rána na obvodného lekára. Tu je chyba v prvom rade u zdravotných poisťovní, ktorým je jedno, čo sa s pacientom deje, lebo oni odvedú nemocnici len toľko peňazí, koľko chcú.

Keby zdravotné poisťovne museli platiť za všetko, čo s pacientom my ako lekári vykonáme, aj za to zneužitie poskytnutia lekárenskej starostlivosti, tak by začali trošku tlačiť aj na pacientov, ktorí služby v nemocnici často zneužívajú.

Ak ste zdravý v Nemecku a nevyužijete lekára, na konci roka vám zdravotná poisťovňa vráti finančný bonus. To je tá pozitívna motivácia. Na Slovensku je zvykom skôr represia, ale pozitívne motivovanie je vždy v prospech pacientov a slušných ľudí. Keď zavedieme poplatky na pohotovosti, doplatia na to slušní a disciplinovaní pacienti, ktorí naozaj potrebujú zdravotnú starostlivosť, ale aj tých 10 € môže byť pre nich problém, s čím sa ako lekár z praxe stretávam. Tí, čo chodia aj s banalitami na urgenty a pohotovosti, tých ani 10 eur neodradí. Najväčšiu chybu v zneužívaní vidím v zdravotných poisťovniach. Vo Švajčiarsku či v Belgicku vy ako pacient za hospitalizáciu alebo za ošetrenie u lekára zaplatíte plnú sumu a po vyšetrení vás pošlú do pokladne nemocnice, kde to vyplatíte. Za hospitalizáciu alebo za operáciu vám vypíšu účet a dostanete blok, s ktorým potom idete do svojej zdravotnej poisťovne a tá vám tie peniaze vráti zo zdravotného poistenia. Myslím, že toto je spravodlivejšie riešenie aj pre nemocnice. Zdravotná poisťovňa by mala komunikovať so svojim klientom či bol u lekára zbytočne alebo nie. Je nespravodlivé sa tváriť, že je správne, aby zneužívateľov riešil lekár či nemocnica. Je to na manažovaní financií zdravotných poisťovní, ktorá sa má starať o peniaze, ktoré tam ľudia dávajú.

Zdravotná poisťovňa by mala komunikovať so svojim klientom či bol u lekára zbytočne alebo nie. Je nespravodlivé sa tváriť, že je správne, aby zneužívateľov riešil lekár či nemocnica. Je to na manažovaní financií zdravotných poisťovní, ktorá sa má starať o peniaze, ktoré tam ľudia dávajú. 

Pán minister Drucker (v čase, keď bol ministrom zdravotníctva) síce kázal nemocniciam vyberať poplatky, ale pri kritike verejnosti, že chce poplatky od tehotných žien, povedal, že nemocnice sa mali správať ľudskejšie. Pre mňa je však záväzný zákon, v ktorom pán minister veľmi jasne hovorí, kedy mám vybrať poplatok 10 € a kedy 2 €. Tento zákon sa nedá nijako obísť. Ak ku mne na pohotovosť príde pacient a ja ho neprijmem do nemocnice, tak musí v noci platiť 10 €. Teda vyjadrenie pána ministra Tomáša Druckera o tom, že by sme sa mali správať ľudskejšie, mi prídu až trápne, lebo on je právnik, tak by nám mohol v jeho zákone ukázať, kde dáva lekárovi možnosť správať sa inak, ako káže zákon. Ja a ani náš nemocničný právnik to tam nevidíme. Sťažuje to prácu lekára, ktorý v noci musí riešiť ešte nedisciplinovaného pacienta, ktorému sa nechcelo ísť k obvodnému lekárovi a ktorý odmieta platiť poplatok za ošetrenie a zatiaľ pacienti s vážnymi problémami musia na pohotovosti čakať v rade. Funguje to takto aj v iných krajinách? Nemyslím si.

3. Ako je to na Slovensku s pacientskými organizáciami a riešením sťažností od pacientov? S akými reakciami od pacientov sa ako lekár najčastejšie stretávate?

Dnes primár niekedy celý deň len píše odpovede pacientom na sťažnosti a nemá ani čas na pacientov na oddelení. Na Slovensku chýba inštitúcia, ktorá by vybavovala takéto sťažnosti v prospech pacientov. Teória bola kedysi taká, že to bude robiť Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ale ten si túto funkciu neplní a ani na to nemá dostatočné kompetencie. Dlho sa hovorí o pacientskom ombudsmanovi, bolo by však potrebné tento problém riešiť skôr sfunkčnením toho úradu a nie zbytočným vytváraním nového. Tiež by to pomohlo pacientom dovolať sa spravodlivosti, keby na to mali efektívnu inštitúciu, ktorá by im poradila. Toto na Slovensku chýba.

 

Spracovala: Mgr. Alexandra Pechová

Foto: archív MUDr. Petra Visolajského

Kategórie článkov
Advertorial - články o zdraví
Aktuality
Konferencie
Novinky z IT
Právne rady
Reportáže
Rozhovory - lekárnici
Rozhovory - osobnosti
Voľnočasové
Zdravotníctvo
Zo života UNIPHARMY
Najnovšie články
Dizajn bez názvu - 1
24. februára 2025
Farmácia je škola na celý život, aj keď je náročná a málo cenená
dr. pharm. Silvia Laczó, Lekáreň Ambrosia, Gabčíkovo Lekáreň Ambrosia nájdete v Gabčíkove, malom mestečku neďaleko monumentálneho vodného diela. V lekárni nás privítala dr. pharm. Silvia Laczó spolu s kolegynkami. Priestory terajšej lekárne kedysi patrili banke, preto tam majú napríklad aj trezor. Milá zodpovedná farmaceutka nám porozprávala o svojej farmaceutickej ceste po štúdiu v Budapešti, o…
Prečítať
Dizajn bez názvu - 1
23. februára 2025
Vtáčia chrípka. Hrozí nám nebezpečenstvo pandémie?
Vtáčia chrípka je vysoko nákazlivé vírusové ochorenie, ktoré postihuje domáce aj voľne žijúce vtáky a je spôsobené chrípkovým vírusom A, ktorý však môže nakaziť aj niektoré druhy cicavcov, vrátane človeka. Celý článok nájdete v časopise Lekárnik 2/2025 Časopis si stále môžete objednať tu: https://unipharma.sk/objednavka-predplatneho/
Prečítať
21. februára 2025
Uskutočnil sa už 41. seminár Medicamenta nova
Tradične posledný štvrtok v januári sa už 41. rok uskutočňuje na Lekárskej fakulte UK v Bratislave v spolupráci so Slovenskou lekárnickou komorou seminár MEDICAMENTA NOVA. Tento rok pod záštitou dekana Lekárskej fakulty UK prof. MUDr. Juraja Payera, PhD., MPH, dekana Farmaceutickej fakulty UK prof. PharmDr. Jána Klimasa, PhD., MPH, a prezidenta SLS prof. MUDr. Jána…
Prečítať
Adresa:
UNIPHARMA – 1. slovenská lekárnická akciová spoločnosť, Opatovská cesta 4, 972 01 Bojnice
Spoločnosť je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Trenčín, oddiel: Sa, vložka číslo 272/R
IČO 31625657
DIČ: 2020468780
IČ DPH: SK2020468780
Fakturačné oddelenie:
tel: +421 46 5154 158
e-mail: fakturaciabo@unipharma.sk
Československá obchodná banka:
SK56 7500 0000 0003 1188 5563
Tatra Banka:
SK55 1100 0000 0026 2600 5048
Všeobecná úverová banka:
SK17 0200 0000 0014 7584 0382
Kontakt:
ODS Bojnice: +421 46 5154 100
ODS Bratislava: +421 2 682 019 10
ODS Prešov: +421 51 7565 511
e-mail: unipharma@unipharma.sk
2023 © UNIPHARMA – Všetky práva vyhradené | Cookies